Résumé:
تهدف هذه الدراسة الموسومة بـ"عبدالله أبوهيف ناقدا مسرحيا و أدبيا" إلى
إبراز الجهد النقدي الذي قام به عبدالله أبوهيف،إ ْذتو ّ زع بين المسرح
والشعروالقصة والرواية.ففي المسرح قدم لنا أبو هيف توصيفا للمسرح العربي
عبر الأقطار العربية، مثل سورية ومصروالعراق والجزائروتونس
والمغرب..هذا في الفصل الأول.أما الفصل الثاني فتطرق فيه أبوهيف إلى نقد
الشعرمن خلال تغلغل مصطلحات الحداثة في شعرسعد الحميدين من السعودية.ثم
جاء الفصل الثالث ليفصح عن نقد القصة والرواية في المدونة السردية العربية
وكذا سيرهما –القص والرواية- جنبا إلى جنب مع قضايا الأمة العربية،ومعايشة
مشكلاتها، وكذا جدلية التأصيل والتجريب. وجاء الفصل الرابع
والأخيرليبرزنقدالنقد المسرحي والأدبي عندعبدالله أبو هيف،وذلك بتناوله لناقدين
كبيرين من أعمدة نقاد المسرح العربي على وجه عام والمسرح السوري على
وجه خاص.كما تطرق أبو هيف إلى نقدنقد السرد القصصي والروائي،وذلك
بالتركيزعلى بعض نقاد هذا الجنس الأدبي، مبينا –أي أبو هيف-بعض المناهج
النقدية التي اعتمد عليها هؤلاء النقاد في اشتغالهم على المتن القصصي
والروائي،مثل المنهج النفسي والمنهج البنيوي والمنهج التاريخي...
لتطوى في الأخير هذه الدراسة بخاتمة رصدت أهم النتائج المتوصل إليها
This research , entled "" Abedllah Abu Haif : a Literary and drama critique"" , aims at revealay , emphassing one critical efforts done, realized by Abdullah Abu Haif in drama , poetry , short story and novel . In drama , Abu Haif described the Arabic drama in many
the Arab countries as Syria ,Iraq ,Egypt , Algeria ,Tunisia and Marocco ,etc . All this was tackled in chapter one. In the second chapter ,we discussed Abu Haif’s criticism of poetry by inserting the terminology of modernism in the poems of Saad Elhamiden from
Saudi Arabia. The third chapter covers the critcism of the short story and the novel in the Arabic narrative corpis the short story and the novel and their correspondance with the causes the problems of the Arabic Nation and the controversy of originality and experience.
Finally, the fourth chapter deals with th criticism of Abdullah Abu Haif’s of literary and dramatic criticism through mentioning two great critiques of Arabic drama in general and of syrian drama particallar. In addition, Abu Haif criticized narrative criticism by focussing on some of the critiques of this literary genre and clarifying a number of the critical approaches which where followed by these critiques when working on corpus of novels and short stories as the psychological, the structural and the historical approaches. This stady ends up with a conclusion that states the most important results reached.