الخلاصة:
یسعى هذا البحث للوقوف عند حدود القضایا والإشكالات التي أفرزتها التطبیقات المنهجیة للنظریة النقدیة في مدونة النقد الجامعي الجزائري المعاصر بدءا بقضیة الوعي المنهجي ومدى تمثله وتجسده في الممارسة النقدیة، وصولا إلى الإشكالات التي أفرزها التطبیق المنهجي والمصطلحي، فالحدیث عن بنیة الخطاب النقدي الجامعي الجزائري المعاصر، عن أزمة التجریب...إلخ، والتي لا تنفصل أوجه هذه القضایا المطروقة في مدونة النقد الجامعي الجزائري عن مثیلاتها في النقد العربي عموما بأي شكل من الأشكال. كما سعت هذه الدراسة الإجابة عن الكثیر من التساؤلات المعرفیة التي تحیط عملیة التلقي أولا، وممارسة التطبیق المنهجي ثانیا في المدونة النقدیة الجامعیة الجزائریة )رسائل جامعیة، كتب نقدیة لأساتیذ الجامعات، مقالات علمیة منشورة في المجلات المحكمة...إلخ(، ورصد بالمقابل مظاهر التفاعل في الخطاب النقدي الجامعي الجزائري مع مناهج النقد الغربي. وعلیه فالبحث یسعى في المجمل إلى الوقوف عند حدود الأسئلة الكبرى على غرار: - ما هي حدود المناهج النقدیة و إشكالاتها التطبیقیة في مدونة النقد الجامعي الجزائري؟. - إلى أي مدى یمكن اعتبار الناقد الأكادیمي الجزائري ممتلكا للمنهج مستوعبا له؟. - كیف تم توظیف المنهج و المصطلح و ما هي حدود اشتغالهما في المدونة النقدیة الجامعیة الجزائریة، و وفق أي رؤیة تم ذلك؟. - ما هي الحدود الفاصلة بین مستویات التنظیر و التطبیق ) درجات الانسجام و التباین( داخل المدونة النقدیة الجامعیة؟. - ما هو مسار اشتغال اللغة النقدیة الأولى و الثانیة ) المیتالغة( في مدونة النقد الجامعي ؟ - ما مدى وعي الناقد الأكادیمي و معرفته بأهمیة استخدام المصطلح و التقدیم له أثناء الاشتغال النقدي؟ - ما هي الاضافات التي أضافها الناقد الأكادیمي الجزائري إلى مدونة النقد الجزائري خصوصا ومدونة النقد العربي عموما؟..إلخ
This research aims to determine the various problems of the method in the contemporary Algerian academic critical discourse such as: the problem of the reception, translation and reading of the critical theory of Western origin and these impacts as for the methodological application on the Algerian critical corpus, starting with the issue of awareness in terms of critical method and appropriate terminology, and its representation and incorporation into critical practice, thus speaking of the structure of the contemporary Algerian academic critical discourse that spreads Aspects of these issues addressed in contemporary Algerian academic critical discourse are not separated from their counterparts in Arab criticism in general. This study therefore also claims to answer many cognitive questions surrounding the process of reception of the critical method on the one hand, and
the methodological practice on the other hand in the various Algerian university corpus such as (university theses, books written by university professors, scientific articles published in peer-reviewed journals, etc.), and also to highlight the interactions of the Algerian university critical discourse with the methods of Western criticism. In general, this study aims to answer questions such as: What
are the limits of critical methods and their practical problems in the Algerian university critical corpus? - To what extent can the Algerian academic critic be considered as possessing and accommodating the method? - How were the method and terminology used, and what are the limits of their work in Algerian academic critical theory?, according to what vision was it done? - What are the boundaries between the levels of theory and application (cycles of harmony and
contrast)?..etc.