Abstract:
رصــد الــبــحــث قــراءة عــبــد ال إبــراهــيــم لــلــنــتــاج الــســردي الــعــربــي قــديــه وحــديــثــه, وطــرح إشـكـالت تـنـبـثـق مـن صـلـب هـذا الـشـروع الـنـقـدي, الّـذي بـدأ يـخـرج مـن شـرنـقـة الـدراسـات الـبـنـيـويـة والـمـالـيـة, لـيـشـتـبـك بـالـسـيـاقـات الـثـقـافـيـة الـاضـنـة لـلـسّـرود, وكـذا آفـاق تـلـقـيـهـا مـن خـلل كـتـابـاتـه الـتـي تـمـع بـي الـنـقـد الـسـردي الـوسّـع, والـتـحـلـيـل الـفـكـري الـريء لـلـمـنـظـومـات الدينية, والجتماعية, والثقافية.
تـأسـسـت هـذه الـقـاربـة عـلـى خـطّـة قـوامـهـا مـدخـل وثـلثـة أبـواب وخـاتـة, حـيـث خـصـص فـضـاء الـدخـل لـبـسـط الـلـفـيّـات الـعـرفـيـة الـتـي غـذّت دراسـتـه لـلـمـشـهـد الـسـردي الـعـربـي, أمّـا الـبـاب الول فـكـان لـسـاءلـة وعـيـه بـالـوروث الـكـائـي, فـيـمـا عـنـي الـبـاب الـثـانـي بـتـتـبـع الـاضـات الـعـسـيـرة الـتـي أدّت إلـى ظـهـور الـروايـة ف الدب الـعـربـي الـديـث, وقـضـايـا الـتـخـيّـل الـتـاريـخـي, ومـخـتـلـف البـدالت الـعـرفـيـة الـتـي يـقـتـرحـهـا عـبـد ال إبـراهـيـم ف مـقـاربـتـه لدب العـتـراف, وف ثـالـث أبـواب هـذا الـبـحـث حـلـلـنـا الـقـوّمـات السـاسـيـة لـلـكـتـابـة الـنـسـويـة ف ضـوء الراء الـتـي يـبـثـها
عـبـد ال إبـراهـيـم. لـنـخـلـص ف خـتـام هـذا الـبـحـث إلـى جـمـلـة مـن الـنـتـائـج لـعـلّ أهـمـهـا تـيّـز هـذه الـتـجـربـة الـنـقـديـة بـعـمـقـهـا الـفـكـري, وتـرابـط الـادة الـكـونـة لـهـا, حـيـث تـتـسـم رؤيـتـه لـلـتـجـارب الـفـكـريـة والدبـيـة بـروح حـداثـيـة انـفـتـاحـيـة, اسـتـطـاع مـن خـللـهـا أن يـؤسـس لـصـوصـيـة نـقـديـة
تستفيد من إجراءات النقد الثقاف, وتبحث ف مكامن السرد
This thesis followed Abdullah Ibrahim's reading of the Arabic narrative product, both ancient and modern, and posed some of the issues that emerged from the core of this critical project, which began to venture outside the realm of the structural and aesthetic studies, to engage with the cultural contexts encompassing the narratives, as well as the perspectives of their reception through his writings which combine a deep critique and a daring analysis of religious, social and
cultural systems. This study is follows a plan composed of an introduction devoted to the exposition of the cognitive backgrounds that nourished Abdullah Ibrahim's study of the Arab narrative scene, three chapters and a conclusion. The first chapter questioned Abdullah Ibrahim's awareness of the narrative heritage, while the second chapter aimed to retrace the difficult paths that led to the emergence of the novel in modern Arabic literature, the challenges of the historical imagination, and the various epistemological changes that Abdullah Ibrahim proposes in his approach to the literature of confession. In the third chapter of this
research, we analyse the basic components of female writing in the light of Abdullah Ibrahim's opinions. The conclusion, at the end of this research, presented a set of results, of which perhaps the most important is the distinguished intellectual depth of this critical experience, and the interdependence
of its constituent material, as Abdullah Ibrahim's vision of intellectual and literary experiences is characterised by an open modernist spirit, through which he was able to establish a critical specificity that benefits from the procedures of cultural criticism, and searches for places of narration.