Abstract:
يمثل العنف في الكتابة الأدبية المعاصرة سواء أكان في الرواية المكتوبة بالعربية أو الفرنسية بابين أساسين هما: الأول يمثل كتابة العنف وهو يشمل كل الكتابات الأدبية التي كتبت عنه وفيه وخاصة في الأدب الجزائري خلال حقبتي الاستعمار والعصرية الحمراء فظهر ما سمي بالأدب الاستعجالي أو أدب الأزمة وتوثيق الوقائع والأحداث المعينة فصور العنف ضمن كتابات أدبية ونصوص روائية نقلت الواقع بما فيه من أحداث دامية وألفاظ عنيفة وقد عالج الروائيون العنف في كتاباتهم كل حسب انتمائه ومنظوره الأيديولوجي وقد تطرقت إلى كتابة العنف حتى أميز ويميز كل من يتصفح بحثي هذا بين كتابة العنف كما اشرنا سابقا وبين الباب الثاني للعنف وهو علف الكتابة وهذا ما سعيت إليه في هذه الدراسة وهو الوجه الآخر للعنف في الكتابات الأدبية أي عندما تكون الكتابة عنيفة لفظيا وفكريا وأيديولوجيا، لأن الضوه لم يسلط بعد على علف هذه الكتابات التي تحمل في طياتها علقا مشفرا وهو الجانب الذي يخص الروائي العليف وكتابته للصوص روائية يميزها عنف داخلي ورسائل موجهة إلى فئات عدة | هذا ما هدفت إليه من خلال دراسة العنف الفكري وتجلياته في النص الروائي المكتوب بالفرنسية لدى رشيد بوجدرة، حيث أن عنف الكتابة بدا واضحا لديه وكان يحتاج إلى تحليل ودراسة وتتبع. وقد تجلى العنف لدي رشيد بوجدرة ضمن أربعة أنواع تمثل في: العنف الاجتماعي الذي سعى فيه إلى تشويه وتهميش المجتمع الجزائري وما يحمله من عادات وتقاليد وأعراف متوارثة، إضافة إلى تقزيم الذات الجزائرية في مقابل إعلاء الأخر الفرنسي خاصة وذلك ليرى نفسه من هذا المجتمع العربي المسلم وجاء علقه ضد الدين الذي جاءت صورته في أبشع الصور فتهجم على رجال الدين ووصفهم في أبشع الصفات كما سعى إلى تشويه الأماكن المقدسة وتصويرها في قالب من السخرية والاستهزاء بمعالمها الدينية العريقة.
Violence in contemporary writing literary whether in the novel written in
Arabic or French represents two points: The first represents the writing of violence and it includes the literary writings and in particular the Algerian literature during the two periods of colonialism and the red decade where the hasty literature or the literature of crisis appeared and the documentation of the facts and events of life included the images of violence among literary writings and texts, reflecting reality including blood events and violent words, or writers treated violence in their writings each according to its orientations and ideological viewpoint and I chose the writing of violence to know and to make known to every person reading my presentation the difference between the writing of the violence as above
mentioned and the second chapter which is the violence in the literary writings, that is when the writing is violent in matter of speech or idea or even ideology, since the violence of the it is not explained, carrying a coded violence that is the side of the violent writer and his writing of texts of internal violence and messages transferred to various categories. This is the purpose of the study of ideological violence and its effects in the text
written in French by Rachid Boudjedra, since the violence of the writing is very clear which required an analysis and study and continuation.
The violence is characterized by Rachid Boudjedra, in four types:
The social violence in which he aimed the deformation and marginalization of
Algerian society and its traditions and customs inherited, plus a minimization of the Algerian person and the increase of the level of third parties, including the French. To escape from this Arab, Muslim society, and his violence against religion is very abusive so that he attacked the men of religion and described them with