Abstract:
انطلاقا من المقابلة بين قدرة الرواية على تضمين كل الأنواع الأدبية والأشكال الخطابية وبين تفرد الخطاب القرآني في شعريته وانفتاحه الدلالي غير المحدود وبناء على جملة فرضيات حول علاقة الرواية الجزائرية بالخطاب القرآني راحت دراستنا ترصد آليات استدعاء الرواية للخطاب القرآني في إطار التأسيس الاصطلاحي لـــ ""الاستدعاء "" وفق النظرية الحديثة للنص فكان"" تجليات تناص الخطاب القرآني في الرواية الجزائرية المعاصرة "" هو العنوان الذي تمت تحته عملية الرصد ضمن الـتأطير التاريخي حيث تتبعنا آليات تناص الرواية الجزائرية مع الخطاب القرآني عبر محطاتها الزمنية الكبرى ؛التأسيس،والعشرية السوداء،والعشريتين الأولى والثانية من الألفية الثالثة متوسلين بتقنيات من المنهج البنيوي والسيميائياتالسردية وبعض مقولات النقد الثقافي.
فبعد عرض المفاهيم الاصطلاحية لـــ""التناص"" و""الرواية"" و""الخطاب"" وخصائص الخطاب القرآني وتحديد المفاهيم المعتمدة منها في التحليل والمقاربة، أفرد فصل لكل مرحلة من المراحل السابقة وتمت مقاربة تناص الخطاب القرآني في نماذج روائية ممثلة لكل مرحلة ؛ رواية ""الزلزال"" و""عرس بغل"" للطاهر وطار عن مرحلة التأسيس ،وروايتي ""كراف الخطايا"" لعيسى لحيلح و""شرفات بحر الشمال"" لواسيني الأعرج عن مرحلة العشرية الحمراء ورواية ""هلابيل"" لسمير قسيمي بجزأيها عن المرحلة الأخيرة
واستنادا على مقاربة هذه النماذج الروائية، خلصت الدراسة إلى أن تناص الرواية الجزائرية مع الخطاب القرآني بشتى مظاهره وآلياته، قد أضفى عليها شعرية متفردة، في شتى مستوياتها، وعبر مراحل مسيرتها، لتبقى قضايا موضوعاتية كثيرة، تشكل متناصات قرآنية في الرواية الجزائرية المعاصرة،جديرة بالطرح والتحليل.
Based on the contrast between the novel's ability to include all literary genres and
forms rhetoric and between the uniqueness of the Qur’anic discourse in its poetry and
its unlimited semantic openness and based on the set of hypotheses about the
relationship of the Algerian novel to the Qur’anic discourse that our study began to
monitor mechanisms of invoking the narration to the Qur’anic discourse within the
framework of the terminological establishment of “recall”.
According to the modern theory of the text, it was “manifestations of the
intertextuality of the Qur’anic discourse in the Algerian novel contemporary” is the
title under which the monitoring process took place within the historical framework
where we followed mechanisms of intertextuality of the Algerian novel with the
Qur’anic discourse through its major temporal stations: the foundation and the black
decade, and the first and second decades of the third millennium begging for my
technologyStructural method and narrative semiotics and some statements of cultural
critic.
After presenting the idiomatic concepts of ""intertextuality"", ""narration"" ,
""discourse"" , characteristics of the Qur’anic discourse and the identification of the
concepts that were adopted from it in the analysis and approach, I dedicate a chapter to
each chapte in one of the previous stages, the intertextuality of the Qur’anic discourse
was dealt with in representative narrative models For each stage, there is a novel “The
Earthquake” and “A Mule’s Wedding” by Taher Watar about the foundation stage and
two novels ""The Sins tracker "" by Issa Abed Allah Lahilah and ""The Balconies of the
North Sea"" by Wasini Al-Araj on nineties s stage، and the novel ""Helbal"" by Samir Al
Qasimi in its two parts about the last stage.
And based on the approach of these narrative models , As for the Qur’anic
discourse The study concluded that the Algerian novel intersects with The Qur’anic
discourse, with its various manifestations and mechanisms, has given it a unique
poeticity, at its various levels.And through the stages of its journey.
So that there are many thematic issues that form Quranic intertexts in the Algerian
novel, Contemporary, worthy of discussion and analysis.