Abstract:
تناول هذا العمل الموسوم بـ (الرّواية بين القراءة والمشاهدة: من التّأسيس الأدبي إلى التّشخيص الدّرامي –الرّواية الجزائريّة أنموذجا-) العلاقة الموجودة بين الرّواية والسّينما وأيهّما أشدّ تأثيرا في الآخر، منطلقا بإعطاء مفهوم لكلّ منهما لغويّا واصلاحيّا، مع توضيح علاقتهما بباقي الفنون التعبيرية خاصّة السّردية منها (القصّة، المسرحيّة الأسطورة، الملحمة...).
عرّج البحث على نماذج عربيّة وعالمية قديمة وحديثة بمختلف موضوعاتها الكلاسيكيّة أو الرّومانسية الواقعيّة أو الخياليّة، السّياسيّة أو الاجتماعية...، التي تحوّلت أفلاما أو مسلسلات أو رسوما متحرّكة، ومدى نجاحها أو فشلها مع مناقشة أسباب ذلك، واقتراح بعض الحلول الناجعة التّي من شأنها تحسين هذه العلاقة بين السّينما والرّواية من جهة، والمخرج والرّوائي من جهة ثانية، فإن لم تكن علاقة عداوة التّي غالبا ما يتهرّب منها الاثنان، فهي حتما علاقة اختلاف الرؤى وتباين المسار، لأنّ كلّ منهما ينظر إلى السّرد من منظار مختلف وفق ما تقتضيه طبيعة عمله أو زاوية إبداعه.
في ما يزيد عن أربعمائة (400) صفحة ممقسّمة على أربعة (04) فصول ومباحث نظريّة وتطبيقيّة واستبيانيّة مختلفة ومتعمّقة في الدّراسة، حاول البحث الإجابة عن هذه الإشكالية – علاقة الرواية والسينما- واستقصاء أهمّ الآراء حولها من الجانبين الإبداعي والدّرامي في العالمين العربي والغربي.
بالإضافة إلى توضيح أهمّ المفاهيم المتعلّقة بكيفيّة الانتقال من الرّواية إلى السّينما وشروط ذلك، كما بيّن البحث أهمّ عناصر السّرد التّي تساهم في بناء العمل الفنّي واختلافها بين فن وآخر.
ركزّ فيما بعد على العلاقة بين الرّواية والسّينما في الجزائر من ناحية النّشأة والتطوّر، ثمّ انتقالها من الورقة إلى الشّاشة أهمّها: ريح الجنوب، الحريق، الدّار الكبيرة، ذاكرة الجسد، سنونوات كابول، هذه الرّوايات التي شاهدناها فيلما ومسلسلا، مع دراسة أوجه الائتلاف والاختلاف بين المكتوب والدّرامي.
اعتمد العمل على مجموعة من المصادر والمراجع الذّي أثرته بعديد الآراء والتوجّهات والمفاهيم المتباينة عربيا وغربيا وجزائريّا بالخصوص، كما كان مكمّلا لبعض البحوث السّابقة له ومستزيدا عليها.
وخلص في النّهاية إلى توضيح مجموعة من النّتائج المتوصّل إليها في هذه الإشكاليّة المطروحة، أهمّها أنّ كلا من الرّواية والسّينما تعتمد على تقنيات عديدة، تتشابه في شكلها وتختلف في مضمونها أحيانا، وبينهما أوجه كثيرة للاختلاف والائتلاف، ومع ذلك تظلّ الرّواية مادّة خصبة تزرع فيها السّينما بذورها لتنمو وتثمر.
إنّ المجال مفتوح لمن يرغب في الاستزادة عليه أو مناقشته وإبداء الرّأي فيه، لأنّه في النّهاية (لكلّ شيء إذاما تمّ نقصان).
This work, tagged with (The Novel between Reading and Watching: From Literary Foundation to Dramatic Diagnosis - the Algerian Novel as a Model -) deals with the relationship between the novel and cinema and which of them has the most influence on the other, starting by giving a concept of each of them linguistically and reformative, with an explanation of their relationship to the rest of the expressive arts Including (story, theatrical legend, epic...).
The research referred to old and modern Arab and international models with various classic or romantic themes, realistic or fictional, political or social..., which have been transformed into films, series or cartoons, and their
success or failure, with a discussion of the reasons for this, and proposing some effective solutions that would improve This relationship between the cinema and the novel on the one hand, and the director and the novelist on the other hand, if it is not a relationship of enmity from which the two often evade, then it is inevitably the relationship of different visions and a difference of path, because each of them looks at the narration from a different perspective according to what the nature of his work or angle requires. his creativity. In more than four hundred (400) pages divided into four (04) chapters and various theoretical and applied investigations and questionnaires in depth in the study, the research attempted to answer this problem - the relationship of the novel and cinema - and investigate the most important opinions about it from the creative and dramatic sides in the Arab and Western worlds. In addition to clarifying the most important concepts related to how to move from the novel to the cinema and the conditions for that, the research also
showed the most important elements of the narration that contribute to building the artwork and its difference between one art and another. He later focused on the relationship between the novel and cinema in Algeria in terms of origin and development, then its transition from the paper to the screen, the most important of which are: the south wind, the fire, the great house, the memory of the body, the years of Kabul. Written and Dramatic. The work relied on a set of sources and references that enriched it with many different opinions, trends and concepts, Arab, Western and Algerian in
particular, as it was complementary and supplementary to some of his previous research. In the end, he concluded by clarifying a set of results reached in this problem at hand, the most important of which is that both the novel and the
cinema depend on many techniques, similar in form and sometimes different in content, and between them there are many aspects of difference and coalition, and yet the novel remains a fertile material in which cinema sows its seeds to
grow and invest. The field is open to those who wish to discuss it more or discuss it and express an opinion on it, because in the end (for everything if there is a deficiency)