Show simple item record

dc.contributor.authorزرمان, حسان
dc.contributor.authorيحيى, الشيخ صالح
dc.date.accessioned2021-01-11T14:32:54Z
dc.date.available2021-01-11T14:32:54Z
dc.date.issued2019-10-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/136770
dc.description.abstractهذه الدراسة الموسومة بـ "تجليات التجديد في القصة القصيرة الجزائرية المعاصرة تهدف إلى استقصاء مختلف التطورات الحاصلة في القصة القصيرة الجزائرية عقب النصف الثاني من الثمانينيات، وهي فترة شاهدة على أزمة اجتماعية، واقتصادية، وسياسية خانقة، انتهت إلى إقرار التعددية السياسية، وذلك قبل أن يدفع الصراع على السلطة بالمجتمع إلى دوامة حرب أهلية إبان العشرية السوداء. ولكونها موجهة بمنهج أسلوبي سيميائي، فإن هذه الدراسة تسعى إلى الكشف عن صور الانزياح الناجمة عن أربعة أصناف من الخرق في المعايير النحوية، تكون مسؤولة عن كل التمايزات الملاحظة مقارنة بالاستخدام المشترك للغة في مستوى التركيب، والدلالة، من الجملة البسيطة إلى الوحدات الكبرى في خطاب سردي كامل، وهذه الصور جميعا، عبر تجلياتها، تبرز عوامل التحول، والتجديد، وذلك بمخالفة النماذج التقليدية من القصة القصيرة الجزائرية. ومن نتائج هذه الدراسة، أن يحسب لها استقراؤها عدة انزياحات، تمس جوانب مختلفة، تتعلق بالخطاب السردي، وحكايته التي يسردها الراوي لقارئه الخيالي "المروي له"، ولهذا الغرض خصص القسم الأول من البحث لفحص عناصر التجديد في الحكاية، وغربلة مظاهر الهامشية المتميزة بالتبئير على شخصية المثقف الجزائري؛ لأن القصة القصيرة الجزائرية المعاصرة انخرطت في متابعة المنظور المرتبط بالذاتية، والانفعالات الإنسانية، وذلك بتقديم حالات السوداوية، وعلاقاتها بمواضيع الحب المفقودة، وآثارها النفسية، والسلوكية، وكيفيات إبداعها بتقنيات السرد المختلفة، علاوة على نتائجها، ودلالاتها في العالم المتخيل الممثل من خلال صلاته غير المباشرة بمرجعيات الواقعي. وبتخصيص القسم الثاني لتحديد مظاهر التجديد في الخطاب السردي، تمكن البحث من الوقوف على توجهات نوعية للعديد من كتاب القصة القصيرة الجزائرية المعاصرة نحو توظيف تقنيات سردية مبنية على قواعد من الميتاقص، السخرية، وهجاء المدن، وذلك باستغلال كل ما يكمن في هذه المصطلحات من سلطة رمزية ناقدة، وطاقة هجومية، وعنف مدمر، وتحديات سافرة، أو مخفية، تكون موجهة إلى التقاليد الأدبية، والثقافية، والاجتماعية المحمية من طرف سلطة سياسية متهمة بالظلم، وافتقاد الشرعية. This present study under the title “Innovations’ Manifestation in the Contemporary Algerian Short Story” aims at investigating the different developments of the Algerian short story genre during the post second half of the eightieths. The latter phase witnessed a huge economic, social, and political turmoil which lead to the endorsement of multiparty system, and this was just before the power conflict that resulted a civil war during the so called ‘Black Decade’. Because it is guided by a semiotic approach, this study seeks to reveal the transgression images which are resulted from four types of disparities in grammatical standards, which shall –in its turn- be responsible for all observed distinctions compared to the common use of language at the level of composition and significance, and from the simple sentence to the major units in a full narrative discourse, all of which reflect the transformation and innovation aspects through opposing the traditional paradigms of the Algerian Short story. Among the findings of this study, is its induction of highlighting the transgression feature which touches the various aspects of the narrative discourse and the story that the narrator tells to his fictional narrattee, for this purpose; the first part of the research was devoted to examining the elements of innovation in the story and screening marginalization’s’ manifestations which are characterized by focalizing the Algerian intellectual, and also, it is because that the Algerian contemporary short story was engaged in the subjective perspective that corresponds to the human emotions and melancholic aspects and its relationships to the lost love topics and its psychological and behavioral effects, In addition to coloring it with different narrative techniques and its implication in the presented fictional world through its indirect links with the realistic canon. The second part, devoted to determining aspects of renovation in the narrative discourse, pinpoints the contemporary short story tendency of several Algerian writers to use techniques based on metafiction, irony and satire of cities, exploiting all that resides in these three terms of critical symbolic power, offensive energy, destructive violence, and blatant or covert challenges oriented towards literary, cultural, and social traditions protected by political power that is accused of injustice and illegitimacy.fr_FR
dc.language.isoarfr_FR
dc.publisherجامعة الإخوة منتوري قسنطينةfr_FR
dc.subjectالأدب العربي:الأدب الحديث والمعاصرfr_FR
dc.subjectقصة قصيرةfr_FR
dc.subjectشخصية هامشيةfr_FR
dc.subjectسوداويةfr_FR
dc.subjectميتاقصfr_FR
dc.subjectسخريةfr_FR
dc.subjectهجاءfr_FR
dc.subjectshort storyfr_FR
dc.subjectmarginal characterfr_FR
dc.subjectmelancholiafr_FR
dc.subjectmetafictionfr_FR
dc.subjectironyfr_FR
dc.subjectsatirefr_FR
dc.subjectNouvellefr_FR
dc.subjectpersonnage marginalfr_FR
dc.subjectmélancoliefr_FR
dc.subjectmétafictionfr_FR
dc.subjectironiefr_FR
dc.title.تجليات التجديد في القصة القصيرة الجزائرية المعاصرةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record