Show simple item record

dc.contributor.authorضياف, محمد
dc.contributor.authorكاتب, حسن
dc.date.accessioned2017-05-08T09:11:49Z
dc.date.available2017-05-08T09:11:49Z
dc.date.issued2016-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/132819
dc.description.abstractإن موضوع ( موقع العقل في الإبداع الأدبي في نظر النقاد العرب ) يناقش قضية من القضايا الشائكة في النقد بشكل عام و النقد العربي بشكل خاص, إذ يدرس هذه العملية إطلاقا من محاورها الثلاثة التي هي: المبدع والنص الأدبي والمتلقي. وهو يحاول أن يبرز في هذه المحاور مدى علاقة كل منها بالعقل وكيف يدخل العقل في تكوين كل عنصر من هذه العناصر. ففي المحور الأول يبرز البحث دور العقل في تكوين المبدع من حيث الثقافة والرواية و التعلم ثم الدربة والمران. أما المحور الثاني فيتحدث عن دور العقل في صناعة النص الأدبي من حيث: اختيار الألفاظ وصناعة المعنى ثم صناعة القصيدة. أما المحور الأخير فيتحدث عن دور العقل عند المتلقي و هو كذلك في محاور ثلاثة هي على التوالي: الوضوح في الشعر و مراعاة أحوال المخاطبين و أخيرا مبدأ الفائدة في الشعر. وقد انتهى البحث بمجموعة من النتائج تصب في ضرورة احترام الخصوصية الثقافية للنقد العربي القديم ومحاولة قراءته قراءة متأنية بعيدة عن أي أفكار لا تنتمي إلى دائرته الثقافية و الفكريةThe theme (Site of the Brain in the Literary Creativity according to the Arab Critics) discusses an issue of the complex issues particularly in criticism and the Arab critics generally, it studies this process at the three chapters are: the creative and the literary text and the receiver. It tries to highlight the relationship of each of them over the mind and how the mind enters in the composition of each of these elements. In the first chapter; the research find out the role of the mind in the formation of creative in terms of the culture and the novel and learning then training and practicing. While the second chapter; talks about the role of the mind in literary text in terms of: selecting words and the industry of the meaning and then the poem. Whereas the last chapter; talks about the role of Mind for the receiver and it also includes three chapters respectively are: the clarity in poetry and taking into account the conditions of the target audience and finally the principle of interest in poetry. And the research contains a set of results in the need to respect the cultural specificity of the Arab Old Criticism and by trying to do a careful reading far from all ideas that do not belong to the cultural and intellectual circle.fr_FR
dc.publisherجامعة الإخوة منتوري قسنطينةfr_FR
dc.subjectالعقلfr_FR
dc.subjectالنقدfr_FR
dc.subjectالنقد العربي القديمfr_FR
dc.subjectالادب القديم
dc.subjectBrain
dc.subjectcritics
dc.subjectlitterary creativity
dc.subjectEsprit
dc.subjectla critique
dc.subjectla critique Arab
dc.subjectcreation littéraire
dc.titleموقع العقل في عملية الإبداع الأدبي في نظر النّقاد العرب في القرنين الثّالث والرّابع الهجريينfr_FR
dc.typeThesisfr_FR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record